miércoles, 3 de julio de 2019

Leído: El tumor de Toni Soler


El Tumor - Toni Soler. Barcelona: Anagrama, 2018. 157 p.

Empezamos, no me gusta excesivamente Toni Soler, de hecho evito su programa de cada tarde de TV3, por qué me gusta el como comediante. Pero vi la reseña y decidí darle una oportunidad, ya que su hermana la novelista Silvia Soler me gusta mucho. Y ha sido todo un acierto.
Esta obra autobiográfica explica su relación con su padre, añadiendo muchos datos biográficos, que hacen que el personaje de Toni Soler se convierta en un persona normal y corriente.
La base de la novela es llegar a la edad en que su padre murió a causa de un tumor cerebral.
Es una obra que me ha despertado muchos sentimientos, por que mi madre falleció a causa de un cáncer con metástasis, y en estos momentos una muy buena amiga está viviendo una situación similar.
El autor explica sin excesivo sentimentalismo como fue su padre, como era el de pequeño y cómo fue su reacción a la enfermedad y muerte de su padre, hay momentos duros que sabe capear con cierta gracia, y sobre todo siendo amable con su yo pasado.
Me ha gustado, a pesar de que en ciertos momentos me venía llorera.
---
«El pare em va acompanyar fins als setze anys (...). Es va posar malalt als cinquanta-dos, que són els que jo tinc en el moment d’escriure aquestes línies. No soc especialment aprensiu, però la fita fa reflexionar, sobretot quan parlem de dos organismes vius que s’assemblen en tantes coses (...). Parlar del pare o de la mare és parlar d’un mateix. Les seves morts ens expliquen, tant com les seves vides. Un dol incomplet ens allunya de qui som realment, ens impedeix coneixe’ns de veritat.»

El tumor és un llibre de dol. O potser és un llibre sobre el no-dol: una confessió sobre el dolor llargament reprimit. És un relat escrit en pocs mesos però covat durant més de trenta anys, perquè la pèrdua dels pares –per sort– és una absència que no s’omple mai del tot.

Escrit amb un llenguatge contingut i precís, Toni Soler retrata aquell adolescent que no va saber com enfrontar-se a la pèrdua i reconstrueix la figura del pare mort abans d’hora. El tumor cerebral que el va fer emmalaltir durant quatre anys, i finalment se’l va endur, reapareix en la ment del narrador com un mur insuperable, i esdevé a la pràctica un personatge més d’aquest fris familiar.

2 comentarios:

  1. Yo perdí a mi madre de niña por un cáncer con metástasis, he perdido a mis abuelas, algunas de mis primas incluso más jóvenes que yo, un primo... qué te voy a contar, esto es una lacra, lo vivo demasiado de cerca como para encima leerlo. No hace mucho leí un libro sobre el tema y ya he cubierto mi cupo 🤨

    Besitos 💋💋💋

    ResponderEliminar
  2. El tinc reservat a la biblio. A mi ell com a humorista tampoc m'apassiona i en canvi, soc molt fan de la prosa de la seva germana.
    Espero qie m'arribi aviat :)

    ResponderEliminar